Här kan du som privatperson eller företagare ansöka och anmäla alla dina tänkta byggärenden. E-tjänsten kan användas av dig som bor i Forshaga eller Munkfors.
Förutsättningar
Du kan ansöka och anmäla följande byggärenden:
- Bygga nytt
- Bygga till
- Inglasning av balkong eller uteplats
- Skyltar
- Bygga ny attefallsbyggnad
- Övriga attefallsåtgärder
- Ändring av eller i befintlig byggnad
- Eldstad och rökkanal
- Rivningslov eller marklov
- Förhandsbesked
- Mur och plank
Avgift
Kommunen tar ut en avgift för handläggning av ärenden och det är du som söker som ansvarar för att fakturan betalas.
Avgiften är fastställd av kommunfullmäktige och följer en modell från Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) där åtgärdens avgift är baserad på genomsnittlig handläggningstid för en viss typ av ärende.
Arkiv
Vi har ett bygglovsarkiv där det kan finnas möjlighet att söka fram äldre handlingar på olika fastigheter. Om du vill ha en äldre handling som exempelvis ett beslut, ansökningsblankett, ritning eller teknisk beskrivning, kan du kontakta miljö- och byggförvaltningen så undersöker vi om önskade handlingar finns tillgängliga. Döp mejlet med din fastighetsbeteckning.
Uppgifter att ha till hands
BankID
För att använda vår e-tjänst för att söka bygglov och andra åtgärder loggar du in med bank-ID. Eftersom du loggar in med bank-ID kan du när som helst under din registrering spara och välja att fortsätta senare genom att gå in på Mina ärenden längst upp på sidan.
Ska du söka för ett företag kommer du att fylla i företagets uppgifter, men du måste logga in med ditt personliga bank-ID för att det ska vara möjligt att signera och följa ärendet. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende.
Fastighetsbeteckning
När du lämnar in ett ärende till oss så vill vi att du anger en fastighetsbeteckning där du ska göra din åtgärd. Du ska inte ange din kommun först utan enbart din fastighetsbeteckning.
Ex. Älgen 8, inte Forshaga Älgen 8.
Det finns dock några fastigheter som heter enbart kommunens namn med tillhörande siffror och då ska naturligtvis detta anges, ex. Forshaga 1:117.
Information om det du vill göra
För att vi ska kunna hantera ärendet du skickar in behöver vi information från dig. Beroende på den åtgärd du vill göra, begär vi in olika uppgifter som fasadernas material och färgsättning, byggnadens mått och placering på fastigheten (tomt).
Vad händer när du har skickat in ärendet?
Ansökan eller anmälan tas emot av miljö- och byggförvaltningen och ärendet blir fördelat till en handläggare. Din handläggare kommer att kontakta dig via angiven e-postadress inom tre veckor, för att bekräfta om din ansökan eller anmälan är komplett eller inte, samt kommunicera om det är något annat kring ditt ärende som kan vara bra för dig att känna till som kan påverka handläggningstiden.
Enligt plan- och bygglagen har kommunen tio veckor på sig att fatta ett avgörande i ditt ärende, från det att du som sökande har skickat in en komplett ansökan med alla handlingar som behövs för att kunna ta ett beslut.