Om du har fått ett brev om tillsyn av din avloppsanläggning ska du fylla i den här e-tjänsten. Du ska fylla i e-tjänsten en gång per avloppsanläggning. Det gäller även om du har flera avloppsanläggningar på din fastighet.
Är du osäker på om informationen har kommit rätt? I brevet vi har skickat till dig står det vilken fastighet som det gäller. Om du äger flera hus och är osäker på vilken anläggning det gäller kan du kontakta miljö och byggförvaltningen.
Om du delar avloppsanläggning med en granne kan ni välja om ni fyller i e-tjänsten var och en, eller om ni gör det gemensamt.
Svara på formuläret på pappersblankett
Vill du hellre fylla i ett pappersformulär kan du kontakta kontaktcenter på telefon 054-17 20 00 så skickar vi formuläret med post.
Läs mer om eget avlopp på vår webbplats.
Du betalar för tillsynen
Tillsynen är avgiftsfinansierad vilket betyder att det är fastighetsägaren (eller den som använder avloppet) som betalar för den tid som ärendet tar. Avgiften baseras på en timavgift som är 1 358 kronor. Avgiften varierar från fall till fall, beroende på vilken handläggningstid som krävs i ärendet. Avgiften täcker bland annat förarbete, tillsyn på plats och upprättande av kontrollrapport och beslut.
Vi uppskattar tidsåtgången i ett genomsnittligt ärende till följande:
- Utan inspektion cirka 1,5 timme.
- Med inspektion cirka 3 timmar.