För att få använda schaktmassor och annat avfall för anläggningsändamål behöver du anmäla det till kommunen. Det är en förutsättning att avfallet är så rent att det inte finns någon risk att förorena miljön. Exempel på anläggningsändamål för avfall är bullervallar, parkeringsytor eller ytor för annan markanvändning, deponitäckning, anläggningsarbete vid vägar eller järnvägar.
Din anmälan behöver vi ha i god tid (minst 6 veckor före) verksamheten ska påbörjas.
Karta behöver bifogas
I den här e-tjänsten behöver du bifoga bilaga en situationskarta över platsen där avfallet ska användas. Kartan ska vara skalenlig och följande ska framgå: uppläggningsyta, transportvägar, avstånd till närboende, vattendrag, dricksvattentäkter och andra skyddsvärda objekt. Följande filformat accepteras: pdf, doc, docx och jpg filer.
Du har också möjlighet att bifoga analysresultat och rivningsplan.
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter
De personuppgifter du lämnar till oss behöver vi för att kunna handlägga din anmälan. Vi hanterar dina uppgifter med stöd av gällande dataskyddslagstiftning.
Det är miljö- och byggnämnden som är personuppgiftsansvarig för uppgifterna. Vi har kvar dina uppgifter den tid som behövs för att vi ska kunna uppfylla våra skyldigheter. Mer information om hur vi hanterar dina uppgifter, vilka rättigheter du har och hur du kontaktar oss finns på vår webbplats.
E-legitimation och e-postadress
Du behöver ha e-legitimation (Bankid) och en e-postadress för att kunna använda tjänsten.