Privatpersoner kan ansöka om uppehåll i hämtning av hushållsavfall om fastigheten inte kommer att nyttjas under en sammanhängande period.
Verksamheter och företag kan ansöka om uppehåll i hämtning om fastigheten inte kommer att nyttjas/ingen kommer att bo/övernatta i fastigheten under en sammanhängande tid om minst fyra månader.
Ägare till småhus kan ansöka om uppehåll i hämtning om fastigheten inte kommer att nyttjas/ingen kommer att bo/övernatta i fastigheten under en sammanhängande tid om minst fyra månader.
För fastigheter med sommarabonnemang gäller att fastigheten inte kommer att utnyttjas alls under hela hämtningssäsongen.
Tänk på:
- Ansökan ska skickas in senast sex veckor innan uppehållet ska börja att gälla för att hela uppehållsperioden ska beviljas.
- Ansökan för fritidsbostad (småhus, sommar) ska vara oss tillhanda senast den 15 april för aktuell säsong för att kunna beviljas.
- Ansökan kan inte göras i efterhand, det vill säga för tid som förflutit innan ansökan lämnats in.
E-legitimation och e-postadress
Du behöver ha e-legitimation (Bankid) och en e-postadress för att kunna använda tjänsten.